Inden for webdesign er der forskellige trends, ligesom der er inden for modetøj. Når du f.eks. køber en trendy bluse, skjorte eller et par lækre Tommy Hilfiger bukser, føler du dig godt tilpas og er med på noderne. På samme måde vil de fleste webdesignere også gerne kunne levere varen inden for de trends, som er oppe i tiden, og som kunderne efterspørger. Her på hjemmesiden giver vi et bud på, hvordan webdesign trends kommer til at se ud i 2019.
Mobile first og responsive design
‘Mobile first’ betyder, at der er stort fokus på, at webdesign ikke kun skal se lækre ud på computeren, men også i høj grad på mobilen. Der er nemlig sket et skred fra, at vi har brugt computeren meget, til at vi i stigende grad er online på vores mobil overalt. Så webdesignerne forsøger at imødekomme behovet hos brugerne for, at forskellige hjemmesider er i responsivt design, hvilket betyder, at hjemmesiderne hurtigt tilpasser sig skærmstørrelsen, og hjemmesiden er endnu mere brugervenlig nu end for kort tid siden. Mobile First betyder også, at Googles søgemaskiner i stigende grad har fokus på mobilen, og UX/brugervenlighed betyder rigtig meget, når hjemmesiderne designes og tages i brug.
Hurtigere internet og optimering af hjemmesider
Internettet er blevet langt hurtigere med tiden, end det var i begyndelsen, hvor vi sad med et modem og nogle gange skulle vente længe på at komme på. En hjemmeside bør kunne indlæses meget hurtigt, så man undgår, at brugerne skal sidde og vente forgæves. Der findes forskellige måder at øge hastigheden på. Eksempelvis kan man komprimere billeder og tekst, så siden indlæses hurtigere. Andet interaktivt indhold er også med til at påvirke ydeevnen og trække hastigheden ned. Tænk over hvilke plugins, du bruger på hjemmesiden, og hvornår de tages i brug. Du kan også benytte caching på siden.
Chatbotten giver konkrete svar på spørgsmål
En chatbot er en kunstig intelligens og et kommunikationsprogram, som anvendes til at modtage og svare på e-mails. Når man f.eks. surfer ind på en hjemmeside, så kan man stille spørgsmål, som chatbotten svarer på. Chatbotten kan programmeres til at give det samme svar på det samme spørgmål hver gang, og selvom chatbot er et releativt nyt fænomen på almindelige hjemmesider, så har chatbotten været kendt i forskningsmiljøer i mange år.
Videoer produceres i stigende omfang
Vi forudser, at trenden med at lave video fortsætter, og der vil blive produceret og leveret rigtig mange videoer til hjemmesider. Man behøver ikke at være filminstruktør for at levere god film til f.eks. hjemmesider. Med videoer kan bloggere promovere sig selv og deres livsførelse, og videoer kan også anvendes som konkret markedsføring til salg af produkter og ydelser.
Interaktive brugere
En anden ting, som vil være populært og trendy i 2019, er interaktivitet:https://da.wikipedia.org/wiki/Interaktiv, hvor brugerne i højere grad selv skal på banen med brugerinvolvering. Vil du gerne vide med om brugerinvolvering, kan du f.eks. tage en uddannelse i Cross Media:https://da.wikipedia.org/wiki/Cross_media, som udfolder sig på tværs af forskellige platforme.