I dag er der ikke nogen virksomhed, som ikke har en hjemmeside, og antallet af webshops stiger dag for dag. Vi handler nemlig mere og mere på internettet, og derfor er det helt afgørende af have flotte hjemmesider, hvor brugerne nemt og hurtigt kan finde det produkt eller den information, de kom efter.
Der er rigtig mange både unge og ældre mennesker, der drømmer om at komme til at arbejde med webdesign, og der tager måske derfor en uddannelse inden for webdesign, som kan være med til atgive dem et teoretisk og praktisk fundament for at komme til at arbejde med dette felt.
Mange bliver eksempelvis multimediedesignere, hvor de både lærer at skabe flotte hjemmesider, men også at arbejde med det kommercielle indhold, som der typisk skal være, hvis der er tale om en webshop – og dem bliver der som sagt flere og flere af.
Mange vælger at slå sig ned som selvstændige på området, og i den forbindelse kan det være nødvendigt med et fleksibelt virksomhedslån, så man har noget kapital at starte sin forretning på – og måske også til at leve af i begyndelsen, hvor det ikke er sikkert, at kunderne står i kø.
Det er meget vigtigt, at man tænker i målgrupper, når man vil arbejde med webdesign. Det er bestemt ikke ligegyldigt, om en hjemmeside henvender sig til professionelle kolleger i en branche, eller om den henvender sig til børn eller slutforbrugere inden for tøj, mode eller noget helt andet. Om en hjemmeside skal være stilren og holdt i “corporate blue” stil, eller om den skal sprudle til alle sider – ja, det afgører den eller de målgrupper, som hjemmesiden henvender sig til.
Det er en særlig kunst at få gæsterne på en webshop til at gå fra at ose på siden til at klikke på købsknappen. Det handler i høj grad om godt webdesign, hvis dette skal ske – brugerne skal tro på produkterne og dem, der står bag det, og det er et godt webdesign med til at overbevise dem om. Det kan også være, at de skeler til eksterne certificeringer som eksempelvis e-mærket, som er en ekstern mærkning af webshops, så brugerne kan være trygge ved at handle på dem. I disse tider, hvor der i stigende grad foregår svindel på nettet eller forsøg på det, har det stor betydning, at folk tror på udbyderen af en handelsside.
For dem, der har brug for en hjemmeside og et godt webdesign, er det et spørgsmål om erfaring og holdning, hvilken udbyder man vælger. Nogle kan godt lide at handle med mindre firmaer, hvor de snakker direkte med designeren selv – som også ofte selv er ejeren af designbureauet – mens andre foretrækker at købe deres webdesign hos et af de store konsulentbureauer.