Når du skal udtænke et design til din hjemmeside, så er det vigtigt, at du husker, at siden skal være brugervenlig. Det betyder, at den skal være nem at navigere rundt på, så dine besøgende ikke skal bruge unødig megen tid på at finde hoved og hale i, hvad du egentlig tilbyder af produkter og ydelser.
Webdesign til webshop
Der er forskel på, om du vil lave en hjemmeside, hvor du fx brander dig selv som kunstner eller konsulent, eller om du har en webshop, hvor du vil sælge produkter. En webshop skal have et tydeligt og genkendeligt firmalogo. Hos filmselskabet Zentropa har de taget den et skridt videre, og her får eleverne tatoveret firmaets logo på deres krop. Vælg derudover en tydelig navigationsmenu, og det skal også være nemt at sortere i produkterne, og det kan man gøre ved at have en sorteringsfunktion på siden. Bestilling og betaling skal være let og idiotsikret, så kunderne ikke dropper at gennemføre en bestilling og betaling.
Webdesign for kunstnere og konsulenter
Er du kunstner, så kan du godt have en mere kreativ hjemmeside, men stadigvæk er der væsentlige oplysninger, som skal fremgå. Hvem er du, dit cv eller din baggrund for at lave det, du gør. Læg gerne eksempler i form af billeder, videoer og tekstmateriale på hjemmesiden. Sørg for, at det er nemt for dine fans og andre besøgende at navigere rundt. Er du konsulent og tilbyder rådgivning, så er det også vigtigt med dit cv, uddannelse og arbejdserfaring samt hvad du kan tilbyde. Du kan få lavet et flot og professionelt foto, hvor du fremstår skarp og dygtig. Dine kontaktinformationer skal tydeligt fremgå, så klienter hurtigt kan kontakte dig. Du kan koble din hjemmeside til Facebook og Instagram, så besøgende kan dele din opslag. Det vil give mere trafik på din hjemmeside. Men først og fremmest gælder det om, at brugerne nemt kan finde rundt på din side, uanset om det er en webshop eller en hjemmeside, som brander dig, din kunst, rådgivning eller andre ydelser.